Kaap Verde 2 januari 2006 - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Zeilboot De Pelikaan - WaarBenJij.nu Kaap Verde 2 januari 2006 - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Zeilboot De Pelikaan - WaarBenJij.nu

Kaap Verde 2 januari 2006

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Zeilboot

09 Januari 2006 | Kaap Verdië, Praia

Wist u dat

Menno v.G. uit H. onze Gennaker in Las Palmas heeft langsgebracht
hij drop voor Iris had meegenomen
Roxy een spreekbeurt over apen heeft gehouden
River regelmatig complimentjes over zijn engels krijgt
de valuta op de Kaap Verde Escudos zijn
wij Sandy en Joan hier al weer tegen zijn gekomen.
wij in deze baai Schildpadden hebben gezien

Wussten Sie das

Menno v.G. aus H. unseren Gennaker persoenlich in Las Palmas abgeliefert hat.
er Lakritz fuer Iris mitgenommen hat.
Roxy einen Vortrag ueber Affen gehalten hat.
River regelmaessig Komplimente fuer sein Englisch bekommt.
die Waehrung auf den Kaap Verden Escudos sind.
wir Sandy und Joan hier schon wieder getroffen haben.
wir in dieser Bucht Schildkroeten gesehen haben

Kaap Verde 2 januari 2006

Wij hebben een leuke tijd op de vertrouwde Kanarische Eilanden gehad. We hebben Graciosa, Lanzarote, Fuerte, Isla de Lobos, Gran Canaria en Tenerife bezocht. Opa Andre is nog langs geweest en heeft het Zeenomadenleven op de voet kunnen volgen. Natuurlijk ha
d hij ook een grote rugzak van de Sint bij zich, met onderdelen, cadeau's, suikergoed, amandelstaaf, pepernoten en natuurlijk pindakaas. Heerlijk!
In Las Palmas hebben wij onze voorraad voor de grote oversteek ingeslagen. De boodschappenbon was meer dan 1,80 meter lang. Na een gezellige kerstavond met de crew van de Luna (Bart, Dagmar en Soleil) en de Zeferin (Sandy en Joan) zijn wij op eerste kerstda
g naar Tenerife gezeild. Daarvandaan zijn wij op dinsdag 27 november aan onze grote oversteek begonnen met als eerste waypoint 20 Graden Zuiderbreedte en 30 Graden Westerlaengte. De crew van de Luna was al op maandag 26 december vooruitgegaan. Helaas naar e
en goede start begaf naar 1 = dag en 200 mijl verder onze stuurautomaat het bij 25 tot 30 knopen wind en nog zo'n 2500 mijl te gaan het voor de 2de keer. We zijn inmiddels met de procedure vertrouwd. Proberen dat ding op zee te repareren, lukte niet. Gelukk
ig hebben we een uitwijk mogelijkheid naar de Kaap Verdische Eilanden op dat moment nog 650NM te gaan. De leesboeken en de te voorschijngehaalde handwerkjes moeten worden opgeborgen. We wisselen elkaar af doormiddels van een strak waak-, slaap-, eet- schema
. En zo tikken de mijlen onder ons door. Het gaat zelf zo goed dat wij nog snode plannen maken om richting de Karieb door te varen, maar dat willen we onze jonge helden dan toch niet aandoen. We hebben namelijk echt geen tijd voor ze. Onderweg worden we ver
gezeld door vliegende vissen en dolfijnen. De zeilen en de rest van de boot worden door de overkomende stof vanuit Africa bruin gekleurd. We krijgen eelt op onze handen en bodybuilder armen. Van me zelf durf ik nu te zeggen dat ik na al die uren heel goed k
an sturen, Vincent was hierin sowieso al een kei. Voor de wind, halve wind, geen wind, veel wind, met hoge golfen, zonder golfen, cross swell, het maakt niet meer out. Oud en nieuw vieren we met appelpannekoeken i.p.v. appelvlappen en hollandse smartlappenm
uziek. Tot de vreugde van de kinderen kiepert de eerste lading eieren met een golf uit de kom en verspreiden ze zich als mieren over het hele aanrecht. Maandag 2 januari bereiken we het Eiland Sal op de Kaap Verde. Het eiland is karig, het lijkt een beetje
op Fuerteventura. Onze nieuwjaarsduik nemen we in 25 Graden warm water en ca 28 Graden buitentemperatuur. We liggen in Palmeira voor anker. Bij het inklaren, worden onze gegevens gewoon op een wit printerpapier genoteerd. Bij vier personen zijn ze anders t
e snel door hun inklaringsformulieren heen legt de douanier uit. De omstandigheden zijn arm. Water moet nog bei een waterplaats in het dorp worden gehaald, er is wel een openbare doucheplaats. Desalniettemin is de sfeer ontspannen. Hopen voor ze, dat het to
erisme snel van de grond komt. Van de week hebben we een bezoek aan het wat toeristischere plaatsje Santa Maria gebracht, om een bekende surfer op te zoeken. Het verschil met het plaatsje waar wij voor anker liggen is groot, je denkt dat je weer in Europa b
ent. An het strand wordt volop gesurft en gekite. We genieten van het vooruitzicht. Op de terugweg hebben we een busje genomen, welke je aan de kant van de straat oppikt en je met muziek naar het volgende plaatsje meeneemt. Maandag komt onze nieuwe windvaa
nstuurinrichting aan, zodat we waarschijnlijk begin volgende week onze reis naar de Karieb kunnen voortzetten. Maar niet voordat we ook nog een van de andere eilanden hebben bezichtigd

Kaap Verde 2 Januar 2006

Wir haben eine schoene Zeit auf den so vertrauten Kanarischen Inseln gehabt. Wir haben Graciosa, Lanzarote, Fuerte, Isla de Lobos, Gran Canaria und Teneriffa besucht. Opa Andre ist noch bei uns gewesen und hat Bekanntschaft mit dem Seenomadenleben gemacht.
Er hatte auch einen grossen Rucksack vom Nikolaus mitgebracht mit einem Ersatzteil, Geschenken, Pfeffernussen und anderen Lekkerreien.
In Las Palmas haben wir unseren Vorrat fuer die Ueberquerung angefuellt. Unser Kassenbon war mehr als 1,80 m lang. Nach einem gemuetlichen Weihnachtsabend mit der Luna Crew (Bart, Dagmar und Soleil) und Zeferin (Sandy und Joan, Neuseeland) sind wir am erste
n Weihnachtstag nach Teneriffa gesegeld. Hier wurden wir bei unserer Anfahrt noch zu einem wunderschoenen Feuerwerk eingeladen. Von hieraus sind wir Dienstag Abend den 27 Dezember an unserer Ueberquerung begonnen mit als erster Waypoint 20 Grad Suedliche Br
eite und 30 Grad westliche Laenge. Die crew der Luna war uns schon am Dienstag dem 26ten vorausgefahren. Leider nach einem guten Start ging nach 1 = Tag und 200 NM, bei 25 bis 30 Knoten Wind und noch 2500 mijlen zu segeln, unser Steuerautomat zum zweiten m
al auf dieser Reise kaputt. Inzwischen sind wir mit der Prozedur bekannt. Eine Reparatur auf See gelang nicht. Zum Glueck haben wir noch eine Ausweichmoeglichkeit zu den Kaap Verdischen Inseln, auf dem Moment noch 650 NM. Unsere Buecher und Handarbeiten mu
essen wegesteckt werden. Wir wechseln uns ab mit einem strengen Schlaf-, Ess-, Wachrythmus. So gleiten die Meilen unter uns durch. Es geht wirklich so gut, das wir sogar noch ueberlegen um so in die Karibic weiter zu segeln, aber das wollen wir unseren jung
en Helden dann doch nicht antun. Wir haben wirklich keine Zeit fuer sie. Unterwegs werden wir begleitet durch vliegende Fische und Delfine. Die Segel und der Rest vom Boot bekommen eine braune Schicht, vom Staub der aus Afrika vom Wind mitgetragen wird. Wi
r kriegen Hornhaut auf unseren Haenden und Bodybuilder Arme. Von mir darf ich jetzt behaupten, das ich ein Schiff gut steuern kann. Vincent war sowieso schon gut darin. Vor dem Wind, halber Wind, kein Wind, hohe Wellen , keine Wellen, Kreuzsee unter allen U
mstaenden koennen wir steuern. Silvester feiern wir mit Apfelpfannekuchen anstatt mit Neujaehrchen und Hollaendischer Hitparade. Zur Freude der Kinder schwappt die erste Ladung Eier mit einer Welle aus der Schuessel und verteilt sich sofort wie Ameisen uebe
r die Anrichte. Montag den 2ten Januar ereichen wir die Insel Sal auf den Kaap Verden. Die Insel ist kahl, ein bischen wie Fuerteventura.
Unseren Neujahrssprung nehmen wir in 24 Grad warmes Wasser und ca. 28 Grad Aussentemperatur. Wir liegen in Palmeira vor Anker. Beim Einklaren werden unsere Personalien einfach auf ein weisses Blatt notiert. Der Zollbeamte erklaert, das sie fuer vier Persone
n nicht genug Formulare haben. Die Umstaende in diesem Ort sind aermlich. Wasser bekommt man am Wasserplatz im Dorf, aber es gibt oeffentliche Duschen. Trotzdem ist die Atmosphere sehr entspannt. Die Menschen sind zufrieden mit Ihrem dasein. Wir waren auch
schon weiter im Sueden von Sal, bei dem touristischen Ort Santa Maria um einen uns bekannten Surfer zu besuchen. Der Unterschied zu dem Ort wo wir vor Anker liegen ist gross. Man denkt das man wieder in Europa ist. Am Strand dort wird gesurft und gekitet. D
en Rueckweg treten wir mit dem Bus an. Man braucht sich nur an die Strasse zu stellen und der naechste Kleinbus kommt bestimmt, der einen dann mit lauter Musik in den naechsten Ort mitnimmt. Montag den 9 November kommt unsere neue Windfahnsteuerung und das
Ersatzteil fuer die Elektrische, so das wir unsere Reise in die Karibik so schnell wie moeglich fortsetzten koennen. Aber vorher werden wir wahrscheinlich noch eine andere Insel von den Kaap Verden

• 09 Januari 2006 - 08:17

Henk Van Der Ven:

Hoi Alleen ik heb het bericht gelezen, fijn dat jullie het naar de zin hebben. Gisteren je vader gesproken volgende week gaan wij op bezoek gr Hen en Inge

• 09 Januari 2006 - 08:31

Wendy/edwin/bibi:

Wat leuk om weer wat van jullie te horen en natuurlijk een heel gelukkig en gezond 2006!!!!Kus voor allemaal en geniet. XXX

• 09 Januari 2006 - 09:18

Ruud~:

Nog bij de spot punta preta langs geweest? 1 van de mooiste golven kan er lopen en dat 20 meter van de kant (surfboard meenemen!). Een foto van deze spot hangt nu groot in mijn woonkamer.
    Zoet water is daar lastig te vinden de zwembaden bij de hotels zijn zelfs met zeewater gevuld :(
    Ben benieuwd hoe jullie de andere eilanden vinden.
    Veel plezier daar,
    Ruud

• 09 Januari 2006 - 23:36

Sjoerd&annette:

Hoi Pelikaan en bemanning,
    Jullie gaan als een speer ,als ik het zo een beetje na reken (+/- 8 knoop?). Goed toch, van 20 ton staal! (en een geweldige en uitstekende crew,natuurlijk). Hoop jullie ergens onderweg nog eens te treffen, lijkt me leuk om met twee Kvase's de blitz te maken ,toch (2007?)t blijven geweldige stoere en betrouwbare schepen, om te zien en om mee te varen . 't ga jullie allen goed, de komende jaren: geniet, kijk, leer, geef en neem. De rest van jullie leven pakt niemand je deze ervaringen meer af: chapeau!!
    Tot ziens en hele grote groeten van Sjoerd en Annette

• 12 Januari 2006 - 10:55

Ada:

Hoi allemaal,

Wat hebben jullie een kosmisch vertrouwen in alles; ik bewonder jullie echt. Maar tegenover materiaalpech en een heuse orkaan op de "Kanariepieten" staan prachtige ervaringen, dat lezen we ook en dat geeft jullie waarschijnlijk de energie om zonder omkijken door te gaan. Wat de vorige schrijver ook zegt: dit nemen ze jullie nooit meer af, zo'n prachtige ervaring of liever gezegd zoveel prachtige ervaringen.
    Hebben jullie naast de rugzak van opa ook nog een pakket op Tenerife ontvangen. Nienke is zo benieuwd of Roxy het kadootje en de (zeer toepasselijke) kaart leuk vindt. Ze heeft wel al gemaild, maar ik denk dat er iets mis is gegaan.
    Nou luitjes, waarschijnlijk komt het volgende bericht van jullie nu echt vanaf de andere kant van de oceaan. We wachten met spanning af. Heel veel succes en goed weer op de oceaan.

PS. ik las in de krant dat men?? (ws. gemeentebestuur) erover denkt om een kunstmatig rif aan te leggen in de zee ter hoogte van Scheveningen ten behoeve van de surfers. Ik ben niet gehinderd door enige kennis op dit gebied, dus misschien zeg ik het helemaal fout, maar dat men eraan denkt om iets voor de surfers te doen was me wel duidelijk. Dus tegen de tijd dat jullie terugkomen is er misschien iets gerealiseerd, leuk toch.

• 12 Januari 2006 - 17:48

Eric En Ria Van Den Broek:

Hallo jullie 4,
    Als eerste nog de allerbeste wensen voor dit nieuwe jaar met heel veel nieuwe en bijzondere gebeurtenissen en dat alles maar mag gaan zoals jullie willen. Elke keer genieten wij weer van jullie berichtjes (mijn complimenten voor de schrijver/ster)) en krijgen zelf ook weer zin om erop uit te trekken.Maar helaas pindakaas, Arthur en Monique zijn nu eerst aan de beurt!! Wel kijk ik er naar uit om jullie straks ergens te ontmoeten. Eric heeft het beloofd, dus daar zal ik hem aan houden ook!! Hier in Nederland is het nog steeds vies koud, mistig en gisteren heeft het de hele dag gemiezerd. Echt Hollands weer dus en je vraagt je op zulke momenten af wat je hier nog zoekt.
    Nou luitjes, nog heel veel plezier, geniet ervan en houd het roer recht.
    Liefs,
    Eric en Ria.

• 13 Januari 2006 - 08:17

Arthur:

Hoi River,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Veel plezier daar op de Kaap Verden. Ik weet zeker dat mama een lekkere taart heeft gebakken!
    Groetjes,
    Arthur

• 13 Januari 2006 - 13:04

Edwin RC:

Beste luitjes ,

net pas jullie website gekregen , fuck ....heftig allemaal maar het open klinkt super !! en jullie trekken het ook wel volgens mij. Hier is het grijs en koud , orderperiode gaat weer langzaam beginnen , was 2 mnd op versch. trips geweest , oa ook nog fuerte van 15-22 dec ...daarna sneeuw (swiss), ervoor nog naar senegal geweest, heftig land , vriendelijke mensen.
    Hoe gaat het jullie verder dan ?? Nog vol te houden ?? Is dit het leven ?? Laat ff weten .
    Spreek/Schrijf jullie snel weer
    Greetings uit een grouw Hol

Edwin xx

• 13 Januari 2006 - 13:07

Ada Ad Eefje Jolijn Nienke:

Hoi River,

Ben jij jarig vandaag? Van harte gefeliciteerd en nog vele taartjes.
    Je gaat vast een hele leuke verjaardag vieren op een Kaap Verdisch eiland. Veel plezier, doeii.

• 13 Januari 2006 - 15:24

Joey:

hey river gefeliciteerd met je 10 de verjaardag xxx-jes joey de balle

• 13 Januari 2006 - 18:09

Renske:

holo ik heb julie foto.s gezien ze zijn pragtig doeje

• 18 Januari 2006 - 20:32

Berry:

Lieve Iris,Vincent,River en Roxy.
    Jeetje wat een gafe website,ik kijk er nu pas voor het eerst op! De foto's zijn super, jullie zien er allemaal erg goed uit en die tow in actie wil ik over 2 1/2 jaar in NL graag proberen...
    Veel geluk, liefs Berry

• 21 Januari 2006 - 12:31

Team La Douce Montagne:

hallo Vincent, Iris en kids natuurlijk.

Jullie snowboard freaks/vrienden zijn gisteren gearriveerd en vertelden ons van de site!! wat een prachtige verhalen al! wij wensen jullie een fantastisch 2006 met veel mooie ervaringen en prachtige momenten.
    groeten uit een strakblauw met verse pof besneeuwd Allemont

• 22 Januari 2006 - 14:24

Robbert, Jacky En Kids:

Wat een gave avonturen! en die foto's helamaal gaaf om bij weg te dromen. Ik vernam via Menno B. dat de visvangst ook lukt aan boord. Goed werk! Succes met de overtocht naar Caribien!